Historien om Guldborgtool

For år tilbage anskaffede jeg en sejlbåd med 2 sæt salingshorn. Efteråret kom og masten skulle afmonteres. I Guldborg har vi en rigtig god mastekran, der kan teleskopere. Det betyder at højden på mastekranen sættes så den er lidt lavere end toppen af masten og vi har sikkerhed for ikke at komme til at skade Windex og andet delikat udstyr.

Det var klart at løftestroppen skulle sættes mellem de 2 sæt salingshorn tæt på midten af masten så den var i balance i horisontal position. Jeg forhørte mig hos de garvede sejlere: Hvad gør jeg?

Hurtigt blev jeg tilbudt at låne en bådsmandsstol og 2 friske fyre skulle nok sørge for at jeg blev hejst op i masten, så jeg kunne fastgøre løftestroppen på rette sted. Kald mig bare ”bangebuks”, men der var navnlig 2 ting der fo´r gennem hovedet på mig.

Jeg bryder mig ikke om at blive hejst højt op på de givne vilkår!

Jeg har arbejdet mere end 30 år inden for industriproduktion, og har indgående kendskab til hvilke krav der er til sikkerhed, når det handler om personløft. En bådsmandsstol i en faldline fra en sejlskibsmast ligger langt fra denne verden.

Ved fælles hjælp fik jeg masten af og hen over vinteren tænkte jeg at der skulle findes en løsning, så det var muligt at håndtere master uden at skulle hejses op på noget tidspunkt.

Efter mange forsøg og forskellige prototyper endte jeg med noget der lå tæt op af den nuværende version. Værktøjet virkede og nu manglede jeg bare at sikre at det var designet, så det opfylder krav til CE mærkning og et eget krav om at alt skulle udføres i rustfrit stål og masten skal skånes optimalt under løfteprocessen.

Guldborgtool C 230-120 var blevet skabt.

Under vejs søgte jeg om patent på værktøjet, netop fordi jeg blev overbevist om at der til dato ikke er set noget lignende. Det var rigtig og i dag har jeg europæisk patent på princippet i værktøjet.